Krótki poradnik o domenach internetowych
6 lutego 2020
W toku ostatnich trzydziestu lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego jak i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę www. A pierwszym etapem ku temu jest wybór i rejestracja domeny.
Jak dobrać najlepszą domenę internetową dla Twojej firmy?
Dobór domeny, a zwłaszcza tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być przemyślany, zarówno w części dotyczącej rozszerzenia, jak i nazwy głównej. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, iż jest stosowna do profilu jej działalności i terenu działania. To ważne, bo jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w internecie, trudno będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na obszarze Polski, naturalnym wyborem jest wykorzystanie rozszerzenia .pl lub com.pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Przedsiębiorstwa o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. gdansk.pl, lodz.pl czy radom.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne kraje mogą od razu zarejestrować także inne interesujące je domeny państwowe, np. .de (Niemcy), .no (Norwegia) czy .fi (Finlandia), jeśli kierują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo zdecydować się bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .eu – dla krajów Unii Europejskiej lub .com – dla całego świata. Oczywiście są także rozszerzenia przeznaczone dla stron nie związanych z działalnością gospodarczą, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .gov, .org, .edu, .blog.
Dobrze przeanalizuj też dobór nazwy głównej domeny
Znacznie więcej planowania zabierze na pewno dobór nazwy głównej w domenie. Tutaj należy wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli przedsiębiorstwo istnieje już w świadomości klientów, trzeba wykorzystać ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to winniśmy wybrać nazwę wyrazistą, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która zarazem jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeżeli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe powiązane z danym sektorem gospodarki i poszukajmy interesujących asocjacji. Pamiętajmy przy tym, by wybrana nazwa główna była zgodna z zasadami polskiej ortografii (chociaż oczywiście nie będzie zawierać liter diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę skorzystajmy z wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie istnieje już strona o bardzo zbliżonej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo sporów prawnych z konkurencją.